Dodge City Adventurers!

Detta är min blogg om mitt år i USA, Kansas, Dodge City.

Dag 15: Låååååång vecka

Kategori: Allmänt

Idag har jag vart i USA i två veckor och den fösta veckan var super lugn men denna vecka har varit gaaalen.  Det har hänt så mycket roligt och det har varit så många nya intryck att jag inte hunnit skriva något. Jag har varit mycket upptagen så tro inte att jag glömt er, mina tiotusentals läsare.

Okej jag ska börja med tisdag:
 Då var det första träningen jag hade kl 6 och behövde gå upp 04:45. Jag trycker i mig lite flingor och sedan skjutsas vi iväg av en trött och mosig Ben.  Vi kommer till skolan och går in i aulan där vi ska mötas. Sedan pratar våran tränare i en timme och han informerar oss om massa saker och ger os en och annan fotbolls predikan. ” I grew up in a family with a single mother. And I have one sister and a brother.  I'm the one who earns the most and have the most fun today, all because of football. So study hard and give everything always” eller något sånt. Men sedan sa han även att man inte får parkera sin bil på gräset bredvid planen. Och sedan så kommer vi till planen och då är det någon jävla mexikan som parkerar på gräsfan. Och vi spenderar resten av träningen med att knuffa hans bil 3 varv runt skolan och det är ingen liten skola. När jag kommer hem dekar jag i två timmar tills jag ska upp till nästa träning vid halv fyra. KUL! Efter middags träningen kan man läsa om i stycke 3, 4 och 5 i föregående text. Försöker att sova men dom två timmarna på förmiddagen gör att jag inte kan L.

Onsdag
morgonträning vid sex och det är beckmörkt på plan och stjärnorna är fortfarande uppe när vi kommer. Denna gång knuffar vi inte bil utan springer och bär mål istället. Sedan är det fösta dan i skolan men jag går bara en halvtimme i varje klass och äter lunch hemma.  Sedan pratar jag med min familj (– Minna) för fösta gången på Skype. Det var kul att se dom fick lite längtan hem till dom och hem till Sverige efter som dom befann sig på den vackraste platsen i världen, vårat landställe Inälv. Med den lilla stranden som mynnar ut i en spegelblank sjö och i sjön ligger måsön och blommar. Och allt detta med en kulis av grön skog, blåa berg och en lika vacker solnedgång som här om inte vackrare. Hur kan man inte sakna det!

Jaja sedan var det fotbollsträning IGEN! Och efter var man hungrig men då var det dags att gå i Kyrkan. På Onsdagar så har vi Youth Group i kyrkan. Man möts några ungdomar och sjunger sånger, leker lekar och ber. Det var helt okej. Kul att vara ett barn för en stund. Vi var bara där en timme typ. Sedan var det hem, äta, sova.

Torsdag
Fösta rickiga skoldagen! Och den var tröttsam men kul. Efter som det var så mycket som hände och så mycket nytt plus 3 träningar på en dag!

Okej jag ska gå igenom mitt schema för er:

Från 08:00-09:22 Sculpture/Ceramics 1 med Mrs O’Hara:
Rolig klass! Just nu tummar vi keramikskålar (som jag konstigt nog har gjort förut) och pratar om designens sju element. Det är okej, Mrs O’Hara är super bra men kan prata om hur man tummar en skål i tio timmar. Men det är skönt att sitta och knåda lera den fösta timmen. Måste även nämna att hon är en gammal tant.

Sedan från 09:28-10:08 Oppertunity Period med Mr Fergerso:
 Det är som mentorstid. Man kan träffa lärare om man behöver det man kan göra klart läxor eller bara sitta och snacka, vilket vi har gjort dom senaste gångerna för att vi inte haft något att göra. Denna klass har jag med Philipp.

Från 10:14-11:36 har jag varannan dag Class Act Chorale med Mr Knedler och varannan dag General Strength and Cond YR med Coach Foster:
Class Act Chorale är kör och det är super kul för där är alla så trevliga och snälla och Knedler är en fantstisk lärare! Där ska vi även göra en muskal senare och inte vilken musikal som helst utan Grease! Det kommer vara så kul!!!! Hoppas jag får någon av huvudrollerna.

General Strength and Cond YR är kul jag har aldrig gymmat förut och jag gillar det. Vi börjar med att springa i tio till femton minuter och sedan är det galna styrkte pass med tyngder! Och jag har sådan träningsvärk att jag känner mig som en gammal man. Ni vet, svårt att resa sig från sängen, fåtöljer och toa. Och på detta två fotbolls träningar. Så tre galna träningar på en dag. Här måste jag nämna att Coach Foster är coach för Amerikanska fotbollslaget så det är ingen mersy där. Juste jag måste också säga att det var en stor tjock kille som i slutet av lektionen spydde för att han jobbat så hårt. Stackaren!

11:42-01:28 American History med Mr Mapel:
Detta måste jag saga är den bästa klassen även fast alla är bra. För Mr Mapel är så himla rolig, snäll, duktig lärare, smart, allmänbildad och har ett enormt intresse för musik. Och vi har fått roliga uppgifter av honom som man vill göra för man vill lära sig saker. SUPER! Denna klass har jag också med Philipp

Sedan är det lunch. Jag fick den super sena lunchen så man är super hungrig och det finns nästan ingen mat kvar. Man tar den mat man behöver och sedan sätter man sitt finger på en platta som registrerar mitt finger avtryck och det dras av pengar från mitt matkonto. Smidigt, enkelt och super high tech.

Sista klassen har jag Honors English 11 med Mrs Steiner:
Honors Klasser är svårare än vaniga klasser. Och jag blev placerad där för att det är fler som är seriösa där. I vanliga English 11 kan man stöta på sovande elever, elever som kommer försent och elever som inte kommer alls.  Men det är som en svenskalektion fast på engelska. Lite svårt tycker jag men jag kommer komma in i det snart….. Hoppas jag :P

Sedan slår klockan 02:56 och det klockan ringer och alla börjar rusa ut. Precis som på en film. Och Debby tar oss till träningen som börjar halv fyra som vanligt och vi får inte komma försent för då dödar vår tränare oss.

Men det spelar ingen roll om man kommer i tid man blir straffad ändå. jag tror alla var trötta efter fösta dan med skola och alla morgon träningar att vi inte gav 100000% som coach vill att vi ska göra så han sa att vi var för slöa och då var vi tvungna att göra det jobbigaste jag någonsin har gjort. Hoppa upp två gånger för en brant sand backe(efter två hopp hade man glidigt ner ett hopp), springa upp för läktaren, hoppa alla 30 trappsteg upp, jogga alla trapp steg ner, en gång till hoppa upp 30, ner 30 till en ny backe, hoppa upp och ner två gånger, springa över till andra läktaren, springa upp och ner två gånger 30 trappsteg (detta kalla han vila efter som man fick en slurk vatten och slapp hoppa) och sedan springa över till backarna och börja om.  Om man stannade eller gick blev man kickad från laget. Jag tror jag gjorde 5 varv och det kändes som jag sprang i två dagar. Det vi fick lära oss var att allt sitter i huvudet och att allt har med inställning att göra. Glömde nämna att detta var den varmaste dagen på hela veckan. Men jag antar att jag lärde mig något och om inte det fick jag bra kondis.  Sov gott den natten.


Röda linjen är hur vi sprang men glöm inte att det var en läktare på andrasidan som vi sprang upp och ner för på samma sätt!
Fredag!
Vanlig skol dag. Men på kören så blev jag inbjuden till fest av Alice! Och jag träffa massor med nya vänner och fick ett nummer från en beundrare. Men efter skolan var det träning och 3 av dom korkade mexikanerna har på sig halsband. Fast coach har sagt att man inte ska ha det på. Så det blir 3 varv runt planen på samma sätt som föregående dag. KUL! Och sedan får vi för andra gången köra lite fotboll. Jag fattar att Philipp lackar på vår coach och på alla korkade spelare som inte lyssnar på honom. Men han håller allt inne och går och surar hela dagarna. Tror han är lite besviken på hur fotbollen är upplagd. Han har även Strength and Cond YR varje dag så han är antagligen trött också.  Så jag kan förstå honom. Själv kör jag på Forrest Gump taktiken. Kunde inte gå på festen för efter fotbollen hade partyt redan börjat och jag var trött, hungrig och Philipp ville inte gå. Så jag gick inte. Men antar att det var ganska lamt…… för jag var ju inte där!!!

På kvällen åker jag, Philipp och Steffen (Den enda vita spelaren i vårt lag som inte är en utbytesstudent. Super trevlig kille!) till Wall Mart och ska köpa röda shorts för vi ska fotas!

Lördag
Nu tror ni att jag fick sova ut va! NEJ. Upp vid klockan 06:50 för halv åtta så ska vi fotas med laget. Men vi kommer dit och hinner ta dom första fotona. Men sedan kommer en stor åskstorm in över Dodge och vi får ta det på måndag. Det är bara att åka hem. Sedan klockan nio är det dags att göra ett hjärnskakningstest. Ett test som tar en halvtimme och om jag slår huvudet ska jag göra det ingen och se om jag får sämre den gången. Och om jag får semre är jag antagligen hjärnskadad. Det var ganska kul. Påminner om dyse….dyselex…..dysleksi……..FAN…. dyslexitestet.  Efter det har jag bara tagit det lugnt och snart är det dags för tränings match om dom inte ställer in den pga vädret.

Saknar alla er så mycket! Glöm inte mig. Och skicka gärna brev och mail och sånt. PUSS från en trött fotbolls spelare!

Kommentarer

  • Farmor säger:

    Det är dagens stora händelse att läsa din blogg. Kan man träna så mycket med lite flingor som grund? Hoppas du fått ordning på fotblåsorna. Du är så härlig va rädd om dig, vi älska di! Farmor o farfar.

    2012-08-19 | 12:04:41
  • MANDZ säger:

    jävlar vilken pumpad kille man kommer få hem i maj. zåft

    Svar: Pumpad vetifan men jag kommer kunna springa några mil utan att bli allt för trött ;)
    Emil Kavhed

    2012-08-19 | 14:00:25
    Bloggadress: http://feast.blogg.se
  • Pappan säger:

    Hej. Jag skrattar så jag gråter när jag läser om dina bravader. O längtar men det tänker jag inte skriva ;-)
    Kämpa vidare med lärare, keramiktumning o allt annat!
    Pussar...

    2012-08-19 | 14:12:50
  • Fastern säger:

    Blir helt glad av att läsa om ditt Äventyr!!! P.s Alva erbjuder sig att komma dit och va Sandy om du blir Danny! Dvd:n i husvagnen har spelat Grease typ femtioelva ggr denna sommar!!!
    Kram

    2012-08-22 | 20:15:43
  • vilman säger:

    hej emilz. shit tänk att du är där borta. och utan att säga hejdå! idag fick jag en mac book air av skolan. allt är härligt här men vädret är sådär och jag tror att alla jag känner som känner dig saknar dig. just nu sitter jag i marcus kök och äter pepparkakor och snart ska jag gå över till norea, där jag bor nu, och sen ska jag äta middag med mamma. varför berättar jag det här! jag förstår om du inte är intresserad. du får gärna maila om du vill. hålla kontakten and shiit! jag hoppas du har det så himla bra emil!

    2012-08-29 | 17:59:20

Kommentera inlägget här: