Dodge City Adventurers!

Detta är min blogg om mitt år i USA, Kansas, Dodge City.

Dag 16: Vi tände inte på och historia är kul!

Kategori: Allmänt

Vi vann matchen igår med 5-1. Det var mot äldre personer som har gått i laget förut. ”Once a Demon Always a Demon”. Det var kul men alla på andra laget hade tappat all deras kondition. Jag spela bara en fjärdedel av matchen! Kommer antagligen bli ut bytt av en bättre spelare. För coach sa att han har bara haft en vecka på sig så om någon strular till det i laget så blir man utbytt mot en bättre spelare i laget under. Det är som ett A lag och ett B lag. Och just nu spelar jag i A laget men jag borda inte vara där. Men jag antar att tränaren ser något vättigt i mig. Och jag tror att han ser att jag gör mitt bästa. Men det var kul det lilla jag spela. Och vi vann ju och det är ju alltid kul.

Men i dag gjorde jag även min första läxa. Det var i American History. Uppgiften var sådan att vi fick ett antal rubriker i låten ”We Didn’t Start the Fire” och ni som inte vet det så är den sången gjord av Billy Joel och den är skriven så att han sjunger rubriker av händelser som skedde mellan 1949 då han föddes fram till 1989 då låten släpptes. Och vi fick fem rubriker var att skriva om. Det va super kul!

Här är min text:

American History

In 1955 Elvis Presley went on his first big tour around America.  Singing at state fairs, high schools and military bases all over America. It was those amazing rock performances that sky rocketed his career into the national scene. No one had ever seen a white man moving or singing like that before.

The same year on July 17 Walter Elias Disney fulfilled his dream of making an activity park that had activities for both children and parents. The park was named Disneyland.

A year later in 1956 Brigitte Bardot, who was a former French fashion model, actress, singer and animal rights activist, was in seven films. It was the film called “And God Created Woman”, where she played an immoral teenager that made her an international star.

This was the same year that The Hungarian Revolution took place in Budapest. The Hungarian Revolution or Uprising was a nationwide revolt against the government of People's Republic and its Soviet-imposed policies. It lasted from twenty-third of October until the tenth of November.

There were something very big happening in the United States at that time!
On December 1st of the previous year Rosa Parks, an African American woman was arrested for refusing to surrender her seat to a white person on the bus in Montgomery, Alabama.  On December 20 1956 the United States Supreme Court decided that they would declare the Alabama and Montgomery laws requiring segregated buses to be unconstitutional. This was called The Montgomery Bus Boycott.

Här är texten och låten:

Kommentarer

  • Lars Ahlbom säger:

    Roligt att läsa. Gillar din stil. Kul historietext!

    Svar: Tack Lasse! Gillar din stil också! ;)
    Emil Kavhed

    2012-08-20 | 16:08:07
  • Pappan säger:

    Fotbollsgeni? Du brås på far din ;-)
    Din engelska är ju fantastisk. Kanske man ska satsa två veckor i USA så är det klart. Eller behöver man en Debbie vid sin sida?
    Pussar

    Svar: Nja vem som hälst kan ju inte skriva en sådan toppen text men det skadar inte med lite hjälp från Debby. Låta henne putsa på detaljerna!
    Emil Kavhed

    2012-08-20 | 19:30:10
  • Fastern säger:

    Är imponerad av dig!!!! Du e bäst! Men OBS å hallå; flingor innan galet hysteriskt sportande ingen hit. Begär grötfrukost!!!!
    Puss

    2012-08-22 | 20:05:21
  • Amalia säger säger säger:

    FAAN VAD NAJS.
    Brev på G!

    2012-08-23 | 17:06:10
  • Fastern säger:

    Know you have à great time, men kom på att jag kommer att tycka att det är alldeles för tomt i gula huset då jag ska våldgästa familjen i höst!! (Ska upp och plugga lite.)

    2012-08-25 | 10:04:14
  • Mamma säger:

    Väntar längtansfullt på nästa avnitt av Doge City adventure. Får väl titta på Dallas som börjar sändas på tisdag så länge. Puss

    2012-08-26 | 22:52:57

Kommentera inlägget här: