Dodge City Adventurers!

Detta är min blogg om mitt år i USA, Kansas, Dodge City.

Dag 120: UPPSKATTA MERA, UPPSKATTA FLERA!

Kategori: Allmänt

Tjooo it been a while but now I’m here!

Jag börjar bli rätt känd här I Dodge och många kommer från fjärran land för att höra min vackra stämma. Ok inte riktigt sant….. Men nästa vecka kommer bli knasig(skev ”crazy” först men ville inte vara ”that guy”….fan, nu är jag det i alla fall). Så jag har chans att bli floorshow kung, jag är ”the teen angel” i musikalen(kommer sjunga ”beauty school dropout” som solo) och jag kommer sjunga min egen sång i floorshowen


kom med i tidningen och allt

 Nästa vecka på fredag är floorshowen och första mötet med musikalmänniskorna kommer även att vara nästa vecka. Så det är fult upp med andra ord. Men det är bara kul!!! ÅÅÅÅÅÅ Jag är så uppspelt!

Jag har varit och shoppat I Wichita. Som är en större

 

stad tre timmar från Dodge. Jag köpte ett par nya jeans, två par fin byxor, en ylletröja  och en halsduk. Men i Wichita finns även en liten bit av Paradiset, Himlen, en etopi, Atlantis kalla det vad du vill, men dess namn är Krispy Kreme. Dom gör donuts som…..mmmm…….. som smakar som om dom kommer ifrån en annan dimension.

Jag har varit med om min första Thanksgiving också. Och jag skrev lite på FB vad jag tyckte men det var mest om äta-delen. Annas måste jag säga att det är viktigt att ha en dag då man tänker på allt man är taksam för. Det är viktigt att vi uppskattar snälla människor i vårt liv mer! Inte bara med ord även med handling. Tänk bara vad bra du har det som har mat på bordet. UPPSKATTA MERA, UPPSKATTA FLERA! Varför man äter 100 kg mat har jag ingen aning om!.... eller… jo, faktiskt så har jag lärt mig det i Engelskan. Men jag tänker inte ge er en Amerikansk Historia lektion idag.

Jag vill bara säga att jag har blivigt bättre på piano!( ville bara kasta in det där)

Och så ville STS att jag skulle gemföra och skriva lite om min skola här. Och det har jag ingenting emot.

Jag går nu i Dodge City High School i Doge City, Kansas. Det går ca 1800 elever vilket är stor skillnad från min skola hemma. Jag går på Rytmus musikgymnasium som har ca 300 elever eller något sånt.  Jag hade väldigt tur att komma DCHS (Dodge City High School med Jacque Feist som Rektor) för vilket intresse du än har så finns det något som passar dig och om inte så är det sååå värt att testa något nytt. Det finns drama, band, orkester, musikal, floorshow och andra grupper eller evenemang man kan delta i. Och om man håller på med sport så finns det:

Höst säsong: fotboll (kilar), amerikansk fotboll(killar), terräng löpning(Som inte är så svårt sedan Kansas inte har någon terräng), volleyboll (tjejer), golf (Tjejer), tennis (Tjejer).

Vinter säsong: Brottnig(killar), basketboll, bowling.

Vår säsong: tennis (killar), golf(killar) friidrott, baseball/softboll, simning(tjejer), fotboll (tejer).

Dom som inte har något skrivet bredvid är för både tjejer och killar. Så som ni ser finns det mycket att göra. Om man vill ha extra träning eller väljer att inte ha någon sport under en säsong. Så rekommenderar jag att man väljer tyngdlyftning eller gymnastik i sitt schema. Båda är super roliga. Tyngdlyftning är roligare än man tror. Det är många tjejer som gör det, vilket man kanske inte tror? Vad vet jag?

Så scheman skiljer sig väldigt mycket från hemma. Du har samma schema varje dag istället för att ha ett schema över en vecka som dom flesta skolor har hemma. Du har 5 klasser per dag och en av dom är OP(Opportunity period). Där kan du göra klart läxor, hänga med vänner eller om du har missat något kan du gå till den läraren och komma ikapp.

 Att ha samma schema varje dag har sina för och nackdelar. Du lärkänna dina lärare bättre och det är inte så krångligt att lära sig vart du ska vara. Det kan bli lite lågtråkigt att göra samma sak varje dag och det är svårt att hålla reda på vilken veckodag det är(i alla fall för mig). Det gör även att du kan ha läxor över en dag och om du hamnar efter kan det vara svårt att komma ikapp. Vilket jag inte gillar eftersom du kanske inte har möjlighet att göra läxorna på kvällen. Men som sagt så kan man få hjälp under OP.

Det är inga raster och du har 6 min att gå till nästa lektion och lunchen är väldigt kort. Du börjar varje dag kl 8 utom vissa dagar då vi börjar 9.25 men vi slutar alltid kl 3(när vi börjar senare så blir lektionerna kortare och vi har ingen OP).

En klocka talar om när klassen är slut, en minut innan nästa klass börjar och när klassen börjar. På morgonen och under lunchen så piper den också 10 min före nästa klass. Precis som på High School filmer på tv.

Lunchen är kort och jag måste säga att den är väldigt dålig och dyr. 2.40 dollar och det är för bas lunchen som inte kommer att göra dig mätt. Så jag föreslår att du tar med lunch hemifrån. Då slipper du köerna också.

Du har en mentor som du kan fråga vad du vill och om du har några problem är det hen du ska prata med. Innan man börjar skolan så väljer du tillsammans med din mentor vilka klasser du vill ta. Det finns allt möjligt att välja mellan. Hemkunskap, lära sig spela in video och redigera i data program, fotoklass, kör, orkester, Jazz band, keramikklass, grafisk design där du är dig att göra affischer och post its, bild, drama, lära sig att hålla tal och mycket, mycket, MYCKET mer. Och Alla lärare är fantaska! I alla fall dom jag har haft!

Du måste ta American History, American Governmet, Biologi eller Kemi, en Engelskaklass och en matteklass. Detta är rekommendationer och är inte hugget i sten. Men personligen tycker jag att det är värt att ta dom och det finns massor med olika nivåer som du kan välja. Det är inte kul att ha ett år utan teoretiska ämnen och lärarna är fantastiska. Ett tips är att ta ”Honers” klasser för det är lite höge nivå och med elever som vill vara där och vill lära sig. Så du och läraren kommer vara mer motiverad.

Allt är sååå annorlunda. Men en sak som jag måste säga är den största skillnaden är att skolan är otroligt rik. Stor aula som kan rymma 1500(min uppskattning) personer, Gympasal som kan hålla minst 1800 personer, gym(som står tomt!!!), 10 tyngdlyftning stationer, 8 tennisplaner, en fotbollsplan, två amerikanskfotbollsplaner, stor matsal, datorer i nästan varje rum(både mac och pc), två keramikugnar och mycket mer lyxigheter som ingen svensk skola skulle ha råd med eller behöver för den delen. Men för mig känns det dom skulle satsa mer på mat än på all tränings utrustning. Att äta pizza eller hamburgare var dag kommer knappast hjälpa din träning. Men det är fantastiskt att ha tillgång till allt!

Det bästa är ändå ”pep rallies”. Innan en hemma match (amerikansk fotboll) så samlas alla 1800 elever under OP och peppar hela skolan inför matchen. Cheerleadersna och Drillteam gör sina små nummer, orkestern spelar och alla ropar WE ARE DODGE CITY!! Det är underbart vilken stolthet och gemenskap man känner och får vara en del av.

Så nu har jag nämnt hälften av allt man upplever i DCHS. Men något som är viktigt att pointera är att det här är hur jag upplever det och det är omöjligt för någon som inte har upplevt det att förstå och även om dom skulle uppleva det så kommer deras upplevelse vara helt annorlunda och detta gäller inte bara för skolan. Det är samma sak med att göra något så fantastisk som ett utbytessår. Jag kan berätta från början till slut men i slutändan är det min upplevelse och ingen annans.

 Jag är så glad att jag gjorde detta! Jag är så tacksam för alla som har gjort det möjligt! UPPSKATTA MERA, UPPSKATTA FLERA!

Kommentarer

  • Fastern säger:

    Tack, än en gång! Har längtat!

    Svar: du är välkommen!
    Emil Kavhed

    2012-12-01 | 08:33:37
  • Pappan säger:

    Hej. Välskrivet o en god inblick i Amerikanskt skolliv! Kul med allt det andra du får vara med om. Så mycket äventyr. Längtar så mkt efter dig vissa stunder men kan snabbt lugna mig då jag faktiska förstår hur bra o konstig o härligt o underligt o... Du har det 'over there'. Ring, vi har Skypen på!

    2012-12-02 | 09:30:20
  • Farmor säger:

    Härligt som vanligt att höra ifrån dig här är kallt och massor av snö hur är vädret hos dig? Fick hem Börje idag, han hade ju turen att få prata med dig igår. Nu vill jag ha en liten önskelista. Fortsätt och ha de bra! Kramar från oss.

    2012-12-03 | 16:06:20
  • Mormor säger:

    Hello there! Det är jättekul att läsa din blogg. Så mycket du får vara med om och vad bra du berättar om allt ! Vi kommer att sakna dig särskilt mycket på julafton! Men sen kommer vårterminen att gå jättefort och sen är du vips hemma igen.
    Här är det jättefint vinterväder med mycket snö. Undrar hur det är hos dig.
    Lycka till med alla musikaliska framträdanden! Du verkar har blivit värsta stjärnan!
    Puss från mormor och morfar

    2012-12-12 | 17:53:44

Kommentera inlägget här: