Dodge City Adventurers!

Detta är min blogg om mitt år i USA, Kansas, Dodge City.

Dag 105: Frihet

Kategori: Allmänt

Jag vill börja med att säga grattis till min underbara mammi. Jag hoppas du hade en underbarfödelse dag! Hur gammal blir du? 35? Jag är ledsen att jag inte ringde men det blev lite för sent för det. Men är det något speciellt du vill ha från americat?

I tisdags hade jag auditions till musikalen. Och jag måste säga att det gick väldigt bra! Vi var där två och en halv timme. Började med att sjunga en snutt från en låt ur Grease. Jag sjöng ”beauty school dropout”. Och sedan lärde vi oss en kort dans och gjorde en kort pjäs ur musikalen. Jag var mest nervös inför dansen. Jag måste säga att jag är förvånad över hur……dåliga alla var. Jag tror att alla bra måste ha gått på auditions på måndag. För utav 24-25 pers var det 3 som kunde sjunga och 2 av dom hörde man och en av dom var jag. Så den ända som var kvar var Tori som jag tror kommer få huvudrollen. Jag antar att dom flesta var där för att spela teater eller sjunga. Och jag skojar inte…. Nästan alla hade noter framför sig och jag lovar att dom inte hade tränat alls för det hjälpte inte ett dugg och det är ok om man missar en ton här och där men om man inte kan sjunga i takt eller ens hitta takten undrarjag varför man vill vara med i en musikal. Jaja det kommer bli sååå kul! Det var lite nervöst att man inte bara sjöng inför domarna utan också alla som var där för audition. Men när den ena sjöng falskare efter den andra så kände jag mig ganska säker när jag klev upp. Och vissa var så nervösa att dom inte kunde stå rakt. Alla sa att jag inte såg nervös ut men mitt hjärta slog i 360 och jag minns inte mycket av det. Men man är ju en skådis!

Och nu på måndag r auditions till floorshow det kommer vara ännu roligare. Då ska jag sjunga en utav mina egna låtar. Men något annat roligt som hände idag var att jag blev nominerad till kung i våran kör! Nu undrar ni vad det innebär.

Varje sport och kören röstar fram en kille och en tjej som ska bli kung och drottning. Jag är inte riktigt kung än men idag så röstade kören att jag ska få en chans att bli! Jag tror det är 7-9 pers som blir valda att ha chans att bli kung eller drottning. Sedan på floorshowen så röstar publiken eller nåt om vem av dom som ska bli kung och drottning. Jag hoppas jag vinner! Jag vet inte vad som händer men jag antar att folk gillar mig!

Jag satt i engelskan idag och läste en bok och lyssnade på musik. Sedan kom låten The Tallest Man On Earth – Where Do My Bluebird Fly och jag kom att tänka på när vi var på Stinas landställe och bara levde livet och jag tänkte på allt jag saknar! Mitt och loves äventyr med svavel, cykla med mina bästa vänner på gotland, Emmaboda, åka tunnelbana och hänga med vänner i stan. Och då slog det mig att alla dom här minnena skapar samma känsla. En känsla av frihet som jag inte känner här.

 Som när man för första gången sitter i en bil, full med bensin, helt själv och vet att man kan köra vart man vill. Eller veta att ett SL-kort kan ta mig hem eller till och med till Uppsala om jag vill! Här känner jag mig otroligt begränsad. Måste få skjuts om jag vill åka någonstans. Måste vara hemma vid 12. Och jag tror även är en stor anledning till att jag kan bli trött på Debby ibland. Hon måste alltid veta vart jag är och vad jag ska göra där och vilka som ska vara där och när jag kommer hem och bla bla bla. Jag förstår att jag inte är hennes son och att hon  känner sig extra ansvarfull och att i deras kultur så ska dom flesta 17 åringarna vara hemma 12. Men det är bara en sådan stor förändring från hur det brukade vara. Men det är inget jag kan göra! Jag får helt enkelt kämpa på. Men jag pratar med ben och Debby om det här och dom förstår. Detta är anledningen till att jag aldrig skulle kunna bo här. Känner lite såhär! https://www.youtube.com/watch?v=BkHh7Cv0WUU

Imorgon har jag inte skola och jag önska jag kunde spendera den här helgen med er eller kanske en vecka sedan åka tillbaka. Jag vet inte om jag kommer klara julafton utan släkten, vännerna och kalle Anka! AAAAAAA Ingen Karl Bertil Jonssons julafton!!!!! AAAAHHH. Tänk om inte youtube fanns!

Hej då och grattis igen bästa mamma, älska di!

Kommentarer

  • Faster säger:

    Du Är ju Kungen!

    2012-11-16 | 10:45:58
  • Farmor säger:

    Som vanligt blir man så glad att höra ifrån dig, vi såg ju dig på sommarfilmen som Amanda gjort, vilken glädje och lycka ni utstrålar. Den fina musiken grep ju tag också. För oss är du alltid Kung, vi håller tummarna för allt kul du prövat till. Hälsa Deb att farmor och farfar tycker hon låter som en underbar mother. Det vet vi ju att du tycker med, men för oss långt härborta och utan minsta koll känns det tryggt att du hämtas och skjutsas. Börje tyckte det var underbart att prata med dig. Fortsätt och ha de gott fina Emil kramar från farmor och farfar!

    2012-11-16 | 10:57:21
  • MANDZ säger:

    men åh kom hem och kolla på film och drick smoothie.

    2012-11-16 | 17:14:02
    Bloggadress: http://feast.blogg.se
  • Mamma säger:

    Hej finaste Emil!

    Det skulle vara underbart om du kunde komma hem en vecka men inte så kul att behöva säga hej då. Jag tycker det är bra att du längtar hem lite och snart är du hemma till friheten igen. Tack för att du kommer ihåg en gammal mammas födelsedag. Tänk om vi kanske kan vara med på din! Var snäll nu och njut av Stuffed turkey. Puss

    2012-11-17 | 21:40:40
  • Pappan säger:

    Hejsan. Hur gick talangtävlingen? Kom du med i musikalen? Man undrar om det o mycket annat! Pussar

    2012-11-21 | 07:05:35

Kommentera inlägget här: